Mijn Levensboek voor kinderen die in een pleeggezin wonen

In een losbladige map met vragen, illustraties en verhaaltjes kunnen kinderen schrijven, plakken, kleuren en foto’s plakken. Met hun verzorgers, familie en andere belangrijke mensen uit hun leven gaan ze op zoek naar wat er allemaal gebeurd is en leggen ze het nu vast omdat dit morgen alweer het verleden is. Allemaal belangrijk om te bewaren als je al een vol hoofd hebt als je veel hebt meegemaakt. Een levensboek is meer dan een fotoboek; het levensverhaal van het kind wordt erin bewaard en beschreven: “Dat is belangrijk om nu en later te weten hoe je geworden bent wie je bent, wie er bij je horen en wat je zelf belangrijk vindt.”

In het levensboek is plaats voor leuke en moeilijke dingen, maar altijd geldt: het boek is van en voor het kind. Het werken aan MIJN LEVENSBOEK kan helpen te verwerken wat er gebeurd is en draagt bij aan een positief zelfbeeld.

Lees verder over Mijn Levensboek voor kinderen die in een pleeggezin wonen

 

Mijn Levensboek voor kinderen die in een groep wonen

Mijn Levensboek voor kinderen die in een groep wonen bestaat uit vier delen:

  • Het JIJ-deel waarin de volwassenen rond het uit huis geplaatste kind (0-18 jaar) belangrijke gegevens verzamelen, zo mogelijk met het kind samen.
  • Het IK-deel waarin kinderen van circa 5-8 jaar (al dan niet met hulp van groepsleiding) bezig kunnen zijn met hun leven in de groep.
  • Het MIJN-deel om zelf aan te werken voor kinderen vanaf 8 jaar.
  • Het MIJN GROEP-deel voor jongeren vanaf 12 jaar gaat over de behandeling en het leven in de groep.
  • In het IK- en MIJN-deel staan ook verhaaltjes die gebaseerd zijn op een boek van kinderboekenschrijver Rindert Kromhout om voor te lezen of zelf te lezen. Ze gaan over Peter, Line, Marcel, Thomas en hun groepsgenoten.
Lees verder over Mijn Levensboek voor kinderen die in een groep wonen

Mijn Levensboek voor kinderen die thuis hulp krijgen

In een mooi uitgevoerd losbladig boek kunnen kinderen die het nodige hebben meegemaakt en thuis hulp krijgen hun levensverhaal vastleggen. Het kan om kinderen gaan die eerder uit huis zijn geplaatst en nu weer thuis wonen, maar ook om kinderen die andere heftige zaken hebben meegemaakt. In een losbladige map met vragen, illustraties en verhaaltjes kunnen zij schrijven, plakken, kleuren en foto’s plakken. Met hun ouders, familie, begeleider en andere belangrijke mensen uit hun leven gaan ze op zoek naar wat er allemaal gebeurd is en leggen ze het nu vast omdat dit morgen alweer het verleden is. Allemaal belangrijk om te bewaren als je al een vol hoofd hebt omdat je veel hebt meegemaakt.

Mijn Levensboek voor kinderen die thuis hulp krijgen bestaat uit twee delen:

  • Het JIJ-deel waarin de volwassenen rond het thuiswonende kind (0-18 jaar) belangrijke gegevens verzamelen, zo mogelijk met het kind samen.
  • In het IK-thuis-deel kan een kind de eigen beleving vastleggen. Kinderen kunnen hun foto’s, mening en allerlei andere zaken kwijt over hoe hun leven er nu uitziet en wat zij van belang vinden.
Lees verder over Mijn Levensboek voor kinderen die thuis hulp krijgen