maart 2022

Werken met levensverhalen

2022-03-15T12:31:41+01:00Tags: , , |

  Literatuurstudie       Het Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan mensen met verstandelijke beperkingen, plaatste in 2007 een literatuurstudie over het werken met levensboeken en levensverhalen. Geschreven door Mieke Swennen, destijds GZ-psycholoog bij ’s Heeren Loo. Mieke Swennen Werken met levensverhalen

Mijn Levensboek vult lege bladzijden

2022-03-15T12:27:21+01:00Tags: , , |

Levensboek Levensverhaal Thuis     Om het verleden te verduidelijken en te verwerken, is er Mijn Levensboek. Er zijn drie varianten: voor kinderen die een een pleeggezin wonen, voor kinderen die in een groep wonen en voor kinderen die thuis wonen. ‘Door dit boek komen kinderen er pas achter wie ze zijn.’ Jaap [...]

Stukjes van de levenspuzzel

2022-03-15T12:37:37+01:00Tags: , , , , , |

Dagboek Plakboek Fotoboek   Een dagboek, een plakboek en een fotoboek ineen, dat is een levensboek en dat is nog niet eens alles. Sinds drie jaar wordt er bij het MOC Kinabu mee gewerkt. Kinderen, met lichamelijke, emotionele, relationele en opvoedingsproblemen kunnen in het Levensboek hun eigen levensverhaal bewaren. Dit artikel gaat [...]

Het Levensboek als hulpverleningsinstrument

2022-03-15T11:43:46+01:00Tags: , , , , , , , , |

Hulpverleners Training Kinderen Ouders Elk kind heeft een eigen levensverhaal. Voor uit huis geplaatste kinderen is een levensboek een middel om de levensgeschiedenis te verwerken en vast te leggen. Bij het Sociaal-agogisch Centrum in Amsterdam krijgen alle kinderen een levensboek en alle medewerkers een training in het werken met het levensboek. (NB: Het [...]

oktober 2021

Werken met het levensboek

2021-11-02T13:06:19+01:00Tags: , , , |

‘Het is stil. Om de tafel zitten pleeg­ouders en hulpverleners. Ze schrijven een stukje voor een pleegkind. De een schrijft heel gemakkelijk over een herinnering aan dat kind, de ander vindt het ingewikkeld om het goed op papier te krijgen. Weer een ander vindt het confronterend. Haar pleegkind wordt binnenkort overgeplaatst en ze [...]

Schokkende ervaringen verwerken met EMDR

2021-11-02T13:06:19+01:00Tags: , , , |

Trauma EMDR Veel pleegkinderen kampen met angsten. EMDR is een methode om posttraumatische stressstoornissen te behandelen. De laatste jaren wordt de methode met succes breder gebruikt voor allerlei angstproblemen. Kan dat (pleeg)kinderen ook helpen? Een interview met EMDR- en psycho­therapeut Susanna Roland. Schokkende ervaringen verwerken met EMDR

Mogen kinderen alles weten?

2021-11-02T13:06:19+01:00Tags: , , , , |

Alles? ???? We leren kinderen dat ze de waarheid moeten vertellen en dat liegen niet goed is, maar vertellen we zelf wel altijd de waarheid? Vaak gebruiken volwassenen zogenaamde ‘leugentjes om bestwil’, want de waarheid kan hard en vervelend zijn. Waarschijnlijk worstelen veel pleeg­ouders met de vraag wat ze hun pleegkind wel [...]

Loyaliteit bij pleegkinderen

2021-11-02T13:06:19+01:00Tags: , , , , , |

Loyaliteit Loyaliteit Loyaliteit Een kind heeft het leven gekregen van zijn ouders waardoor een onomkeerbare band is ontstaan. Ook als kinderen uit huis zijn geplaatst, als ze geadopteerd zijn of als ze volwassen zijn geworden, blijft deze verbondenheid bestaan. De verbondenheid is zichtbaar in het handelen, in het denken en in het [...]

Identiteit, wat is dat?

2021-11-02T13:06:19+01:00Tags: , , , |

Vaderdag en Moederdag zijn vaak moeilijk voor pleegkinderen. Op sommige scholen mogen ze slechts één cadeau maken en moeten ze dus kiezen voor hun biologische of pleegouders. Dit soort keuzes kunnen impact hebben op identiteitsontwikkeling. Veel middelbare scholen behandelen in de eerste klas het thema ‘Wie ben jij?’, waarbij kinderen bijvoorbeeld een stamboom [...]

Ga naar de bovenkant